هدايت دانشجويان در خط صحيح فکري و عملي


 





 
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:
حقيقت اين است که ما در دانشگاههايمان، ابزار و وسايل لازم براي هدايت فکري اين نسل جوان دانشجو، به قدر وافرو کافي نداريم و تفکر انقلابي، عمق و پختگي لازم را در دانشگاه پيدا نمي کند. اين، واضح است. به اين معنا که اگر فرض کنيم کسي نسبت به انقلاب، هيچ معرفت يا اعتقادي نداشته باشد و وارد دانشگاه بشود، اين طور نيست که ما مطمئن باشيم که اين شخص، فردا که از دانشگاه بيرون مي آيد، فردا انقلابي مؤمن بيرون آمده است؛ درست است؟ عکسش، مصاديقي دارد؛ مصاديق کمي هم ندارد. کساني هستند که در محيطهاي خانوادگي يا محيط شهري خودشان، به انقلاب و اسلام و مباني انقلابي معتقدند؛ اما به دانشگاه که مي آيند، کمرنگ مي شود، يا بي تفاوت مي شوند، يا- همان طور که اشاره کردند- جذب يک جاذيه هاي علي القاعده منافي با تفکر و حرکت انقلابي مي شوند؛ اما آن طرف قضيه که متوقع است، وجود ندارد.

ما بايد کاري بکنيم که در دانشگاه، وقتي دانشجو وارد شد، اين جا به عنوان مرحله يي باشد تا همچنان که بر علم خود مي افزايد، بر تفکر و بينش صحيح و خط درست و هدايت خودش هم بيفزايد. به نظر من، جهاد دانشگاهي مي تواند در اين کار، به نحو وافري سهيم باشد. البته انجمنهاي اسلامي، اگر خوب عمل بکنند؛ دفاتر نمايندگي، اگر پخته و کامل عمل بکنند، مي توانند سهم زيادي داشته باشند. اما آن سهمي که جهاد دانشگاهي، با توجه به امکانات و برنامه ريزيهاي دقيق و نيز ثباتي که دارد، مي تواند به عهده بگيرد، هيچيک از آنها آن سهم را نمي توانند به عهده بگيرند. اين کار را بايد شما جزو برنامه هايتان قرار بدهيد؛ يعني کار فرهنگي و هنريتان، در اين جهت باشد؛ حتي کار تحقيقيتان هم در اين جهت باشد که جوانان دانشجو را در خط صحيح فکري و عملي هدايت بکند. بنابراين، من الان هم معتقدم که جهاد دانشگاهي را بايد براي اين منظور تقويت کرد. اين منظور، منظور کاملاً عقلايي و متيني است.
جهاد دانشگاهي، اين طور نيست که ما رودربايستي کنيم، بگوييم چون يک عده جوان و علاقه مند هستند، بايد تقويت بشوند. نه، بايد براي منظور صحيحي تقويت بشود. آن منظور صحيح، همين نجات دانشجويان و هدايت اين جريان جواني است که وارد دانشگاه مي شوند، يا بعد از دانشگاه بيرون مي آيند و همه چيز ما به آنها نگاه مي کند. اصلاً ما اميد بسته ايم که مملکت را اينها اداره کنند. هدايت اينها در جهت صحيح فکري و عملي، کار بسيار مهمي است و جهاد مي تواند سهم قابل توجه و عمده يي از اين کار را بر عهده بگيرد.
منبع:www.khamenei.ir